Fra app for ansvarlig forbruk til teknologi for sirkulær handel.

Rolle

Co-founder & produktdesigner

Periode

2022–nå

Funding

NOK 20M

Investorer

Spintop, Schibsted, FJ Labs, Alligate VC, Dristi VC and local angels

Produkt

UX

Branding

UI

Markedsføring

Web

SoMe

Animasjon

Prototyping

Tings startet som en app som hjalp folk å samle alle tingene sine på ett sted med snarveier til reservedeler, reparasjon og bruktsalg. Målet var å gjøre det enklere for å ta vare på det de eide, og forlenge levetiden til tingene sine.

Men etter hvert som vi bygget produktet, ble det tydelig at økosystemet rundt tingene folk eide ikke eksisterte godt nok. Det fantes for få tjenester for reparasjon, reservedeler eller resalg som appen kunne koble seg på — og butikker så lite betalingsverdi i en app som hjalp deres kunder med å vedlikeholde produktene etter salget.


Dette ga oss et klart signal:

For å skape reell sirkulær endring måtte vi flytte oss nærmere kjøpsøyeblikket, der beslutningen om å kjøpe (og senere selge videre) faktisk tas.

Derfra ble Tings til det det er i dag — en embedded resale-løsning for nettbutikker, som lar kunder se hva et nytt produkt kan selges for i fremtiden, og selge videre på FINN med ett klikk når tiden er inne.

Mitt bidrag

Som medgründer og produktdesigner har jeg ledet arbeidet med å definere og designe begge fasene av Tings – fra app til embed.

Jeg har:

  • Designet og bygget den første versjonen av Tings-appen (iOS/Android)

  • Utviklet merkevareplattformen og visuell identitet for Tings

  • Ledet produktdesign og brukeropplevelse for den nye embed-løsningen

  • Bidratt i produktstrategien og pivotprosessen, inkludert research, prototyping og kommunikasjon

  • Utformet budskap og markedsføring som støttet overgangen fra forbrukerprodukt til B2B-løsning

Skiftet retning — og hva vi oppnådde

Pivoten fra forbrukerapp til B2B-embed var et strategisk og kreativt vendepunkt.
Den lot oss bygge videre på alt vi lærte om hvordan folk forholder seg til tingene sine — men koblet innsikten til butikkens insentiver.

Resultatet:

  • Vi gikk fra et produkt med lav betalingsvilje til en løsning som skaper direkte verdi for retailere

  • Samarbeid med aktører som Elkjøp og Vend (tidl. Schibsted) viste at teknologien fungerer i praksis

  • A/B-tester viste ingen negativ effekt på konvertering på desktop, og kun en liten nedgang på mobil

  • Vi bygget en løsning som faktisk flytter sirkulær atferd fra teori til praksis

©2025 Alex Moen Holding

©2025 Alex Moen Holding